Jag vill lära mig att använda AI
Vilken AI-tjänst bör jag välja som nybörjare?
Jag har bara testat att ställa några olika frågor till Googles AI och till Chat GPT. Varken den ena eller den andra gav några vettiga svar, tyvärr! Testet som jag gjorde handlade om fermentering, vilket är ett ämne som jag kan en hel del om, men svaren var inte alls bra. Det verkade som att AI blandade ihop fermentering med konservering och ättiksinläggning.
Frågorna som jag ställde var raka och enkla.
T ex Hur fermenterar jag vitkål? Svaret som jag fick var att jag skulle lägga finstrimlad kål i en ättikslag. Det kan aldrig bli fermenterad kål av det.
Eftersom jag är nyfiken och tycker om att testa ny teknik, så önskar jag nu hjälp med att komma igång med att använda mig av AI 😊
/Désirée
Det är även min erfarenhet: AI fungerar bäst om man själv har litet förkunskaper i det aktuella ämnet, så att man inte låter sig bortkollras alltför lätt…
Om man får svar som är uppåt väggarna, kan det löna sig att formulera om frågan på olika sätt.
En till synes meningslös omformulering kan ibland ge svar som plötsligt blir mer nyktra och ackurata….
Ibland kan ett engelskt ord inom parentes, hjälpa AI:n att prestera mer precisa svar.
Eller att ställa samma fråga på både svenska och engelska…
Osv…..
Man får lirka litet med den….🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-07-24 18:26 av Bo§e
Jag svarade AIn att svaret var helt felaktigt och varför det var fel. Då fick jag ett vänligt tack till svar 😊
/Désirée