AI iFokus

AI

Etikettai
Läst 70 ggr
johan
3

AI som hjälper till med vardagsärenden

Sydkorea tar ett grepp som känns ovanligt praktiskt. Staten ska ge hela befolkningen gratis tillgång till AI via programmet "AI for All", utan tokengränser.

Det handlar inte bara om en chatbot man frågar saker. AI:n ska kunna hjälpa till med riktiga grejer i vardagen: hitta en bostad inom budget, boka läkartid, reda ut skatter, hämta intyg från myndigheter, hjälpa småföretagare hitta stöd de har rätt till.

Det som landar bäst hos mig är att de tänker på folk som inte är vana vid appar. Tjänsterna ska gå att nå via telefon, sms och KakaoTalk, så även den som hellre ringer än klickar runt kan vara med.

Beta börjar i september, bredare lansering under året. Tre konsortier (SK Telecom, KT och Kakao) ska köra det.

Jag gillar den här riktningen: när AI slutar vara något för nördar och mer blir som el och vatten. Något man bara använder när man behöver det.

https://en.sedaily.com/technology/2026/08/29/korea-to-launch-national-ai-assistant-service-from-september

Mvh // Johan

Korea has picked KT, SK Telecom and Kakao consortiums to build "AI for All," a national AI assistant for housing, health, jobs and public paperwork.
Vixxen
2

Coolt!

johan
1

Håller med.

Jag tror det är sådana här saker som kommer få fler att förstå nyttan med AI.

Att skapa fler kattvideos har inte samma riktigt positiva impact. :)

Mvh // Johan

Vixxen
1

#2: Fast de som redan svär över alla dessa klick menyer innan man får prata med en riktig människa kommer inte att bli glada. Inte ens i Sydkorea.

johan
1

#3: Fast det är ju alla "För X tryck 1, för Y tryck 2" i sju nivåer som AI tar bort. Det är mer som ett naturligt samtal.

Önskar jag kunde länka till något bra exempel på hur det är, men känner inte till något som är publikt öppet än.

Men det är mycket mer likt att att man prata med en "first-line support" som kan svara på dom flesta ganska grundläggande frågorna, men för dom mer avancerade frågorna, så delegerar den vidare till nästa nivå av support, vilket i AI-fallet blir den mänskliga supporten.

Mvh // Johan

Vixxen
1

#4: Sån Ai support har jag träffat på.
Fast den ville iallafall att man skulle trycka en massa olika. Sen förstod den inte det specifika problemet i alla fall .
Tror det var något fraktföretag som hade det.

Först blev man glad för man trodde man faktiskt fått prata med en riktig människa. Sen insåg man att det var ai-genererat och blev hoppfull, men det funkade inte ändå.

• Redigerat 2026-08-30 14:59 av Vixxen
johan
1

#5: Det är stor skillnad på dom som gör det bra, och dom inte lyckas.

Just nu är vi lite i en övergångsfas både i att modellerna först nu blivit riktigt bra på speach-2-speach, kan lyssna medan den pratar, låta dig avbryta naturligt, etc, och att utvecklare som bygger dessa tjänster förstår bättre hur man bygger det.

Om 12-18 månader tror jag inte man kommer märka någon skillnad på vem / vad man pratar med, om den faktiskt inte identifierar sig som en bot. (Vilket det är krav på i EU)

Då tror jag bara man är tacksam över att den svarar på första signalen, istället för att vänta på att en mänsklig resurs blir ledig.

Mvh // Johan

Vixxen
1

#6: Fast det är ju samma sak innan man får prata med en människa som kan lösa problemet.

Denna svensktalande maskin från ett företag baserat i Sverige/EU identifierade sig inte som en Ai-röst.

johan
1

#7: Fast när det görs bra, så minskar behovet att behöva prata med en människa. Det är skillnaden.

Tibbers kundtjänstbot är bra, men det är textbaserat som en chat. Men den har tillgång till ens data och kan hjälpa till direkt med det mesta. Men det går när som helst att be den lämna över frågan till support-teamet om man vill det.

Mvh // Johan

Vixxen
2

#8: Men det är just det lilla kruxet ”ni” måste jobba på. Varför ska jag; eller moster Greta 95 år, behöva prata med en maskin för att få våra problem lösta?

johan
1

#9: För att du vill få dina problem lösta, hellre än vänta tre timmar i telefon på att få prata med en människa för att löner och anställningar är dyrt.

Tycker det är en bra sak att en maskin tar hand om alla enkla frågor omedelbart, så att människorna i supporten får mer tid att ta hand om dom knepiga problemen eller de problem som inte kunde lösas tillsammans med maskinen.

Motfråga: skulle du vara beredd att betala extra för direkt mänsklig support, men att AI-baserad support är gratis?

Mvh // Johan

Vixxen
1

Företagen borde stå för denna kostnad då de faktiskt lägger ut sina tjänster och produkter för alla.
Det är inget som kunderna ska betala extra för!

Vilket marknadsföringsknep!
Den enda kundtjänsten där du får prata med en människa direkt!

• Redigerat 2026-08-30 15:36 av Vixxen
johan
1

#11: Det är alltid kunderna som kommer betala ett företags anställdas löner. Och ett företags enda grundläggande syfte är att skapa en produkt eller tjänst som är så bra att kunder väljer att betala för det.

Om man tror att ett företag magiskt har pengar, så borde man läsa på mer om verkligheten.

Den enda frågan som är värd att ställa är om man tycker att alla kunder ska betala för några få personernas speciella behov.

I min värld ÄR tekniken det som gör att dom flesta nyttjar den, så att det finns fler människor som har tid att hjälpa resten.

Vill ett företag ha 100% mänsklig support, så kommer priserna spegla det.

Vilket i sig är fine, är det vad kunderna tycker är värt att betala för, kommer det företaget vinna och förtjäna att vinna.

Mvh // Johan

Vixxen
1

Verkligheten är att varje företag gör en budget där de kan välja att prioritera olika saker. Begriper de inte att en bra kundtjänst är ett viktigt område får väl vi kunder visa dem.

johan
1

#13: Ja, visa på. Företaget med bäst produkt eller tjänst förtjänar att vinna.

För min del röstar jag med pengarna till dom som har riktigt bra digitala tjänster som gör min upplevelse bättre.

T ex att jag kunde boka om dotterns tandläkartid en söndag när ingen jobbade, för att slippa avgift för uteblivet besök måndag morgon.

Mvh // Johan