Hur använder du AI?
Vore kul att höra hur andra främst använder AI!
Berätta gärna!
Jag bidrar med hur jag använder det i första kommentaren.
Mvh // Johan
Programmering
Jag använder AI oerhört mycket när jag programmerar nu för tiden. Det kan vara att skapa kod, men nästan ännu mer att diskutera problemet innan jag tillsammans med AI skriver kod.
Jag ber ofta AI att utvärdera min kod och hitta eventuella problem.
Brainstorming och inspiration
Jag gillar att skriva och jag tycker AI är otroligt bra på att hjälpa mig komma igång. Allt från att spåna om ämnen, till att skapa ett utkast utifrån mina idéer, till att ge feedback. Det är mycket sällan som jag använder en AI-text till 100 %, men mycket ofta som jag hittar formuleringar som jag gillar och använder.
Djup sökning
Nya modeller har "Deep Search", "Deep Research", "Think Harder"-läger som ofta tar 2-10 minuter, men då kan den söka igenom hundratals källor och sammanfatta. Speciellt Grok tycker jag är bra på att resonera och vara lite mer vetenskaplig.
Svara på frågor
Sedan AI blev bra har jag blivit oändligt mer nyfiken på allt möjligt. Jag ser något och så ställer jag en fråga om det. Det spelar inte så stor roll om det är 100 % korrekt, även om det är 80 % korrekt har jag lärt mig något nytt som jag kan fortsätta bygga på om jag vill.
Lärande
För mig ha AI blivit ett fantastiskt sätt att lära mig, speciellt när man också laddar upp kunskap som den kan utgå från.
Nu t ex försöker jag lära mig ett nytt programmeringsspråk. Då har jag skapat ett ChatGPT-projekt där jag berättat vad det är jag lär mig, vad jag redan kan för andra programmeringsspråk, hur länge jag programmerat. Så svaren jag får har ofta en jämförelse hur det hade fungerat i språken jag kan, men också att den håller svaren på en nivå som matchar min befintliga kunskap.
Mvh // Johan
Jag har börjat använda AI först förra året så det är fortfarande relativt nytt för mig.
- Till en början var det mest informationssökning, istället för att googla. Det går snabbare helt enkelt.
- I jobbet använder jag det mest för att förbättra och språkgranska texter jag skriver. Beroende på vad det är för text kan jag be AI anpassa språket efter sammanhang (akademiskt, populärvetenskapligt, debatt)
- Sammanfattning av vetenskapliga artiklar. Jag läser många "tunga" texter oftast skrivna på engelska som kan vara jobbiga att ta sig igenom. AI kan sammanfatta en artikel på 20-30 sidor på några sekunder och då kan ja be om en sammanfattning på svenska. Det underlättar för mig för då vet jag om den är värd att läsa igenom.
- Översättningar
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#2: Det jag även gillar när det kommer till att sammanfatta längre texter och rapporter, är att man kan ställa frågor och följdfrågor om innehållet.
Mvh // Johan
#3: Håller med. Och oftast kommer AI med förslag på vad mer den kan göra.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Det jag gillade mycket under min tid på Microsoft, var att låta Copilot sammanfatta möten. Både sådana jag deltog i, men också dom man missat. Att i efterhand kunna få en sammanfattning om vad som sades och lägga 2 minuter istället för en timme på det var otroligt värdefullt.
Det kanske även säger en del om vad mycket onödig tid som läggs på möten. Haha.
Mvh // Johan
Jag har nog inte använt AI direkt. Jag har fått svar ibland när jag googlat och även här inne, men inget mer än så.
Efter nyhetens behag med test av bildskapande och frågor ställda till robotar använder jag mig av AI i minsta möjliga grad medvetet, men förmodligen mer än jag anar i form av olika dolda användningar hos leverantörer och andra.
Har i alla fall lärt mig att lägga till -ai vid googlesökningar för att undvika automatgenererade, ofta beskäftiga men felaktiga, svar från deras tydligen energislukande robotar.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-08-18 09:04 av Fornöga
Mvh // Johan
#0 Det här kanske kan platsa som ett svar under frågan hur andra använder AI? En ledare i dagens GP kritiserar statsministern sätt att använda AI: :
"I en intervju om AI och digitalisering berättade Kristersson om hur han nyttjar AI-verktyg i sitt arbete. ”Jag använder det själv rätt ofta. Om inte annat för en ’second opinion’. ’Vad har andra gjort?’ och ’ska man tänka precis tvärtom?’. Den typen av frågor”, sade Kristersson (Dagens Industri 3/8)."---
Men att söka ”second opinions” från de vanligaste AI-verktygen är inte något ledarskribenten vill förorda.
#9: Det är ett fantastiskt bra användningsområde. Att ha ”någon” som kan peta hål på en egna resonemang och bias, orka göra hundratals sökningar på kort tid åt en, jämföra olika källor.
Tycker det är bra att statsministern använder AI.
Kanske är ett bra sätt att stå emot lobbyismen.
Mvh // Johan
Och jag tvivlar på att statsministern ”litar blint” på AI. Och jag hoppas innerligt att han inte litar blint på någon människa som säger till honom hur det är.
Mvh // Johan
#7: Google presenterade nyss en ovanligt detaljerad och transparent rapport om energi-användningen för AI-förslag vid sökning.
Det stämde rätt bra med siffrorna i mitt länkade inlägg.
0,00027 kWh / fråga. Och några droppar vatten.
Mvh // Johan
#11 Jag blir svaret skyldig- mitt personliga användande av AI har jag redovisat tidigare. Utan att ha någon egentlig mening om ledarskribentens åsikter tyckte jag ändå att den kunde platsa i sammanhanget.
#12 Även i det fallet låter jag uppgift stå mot uppgift. Jag förmodar att det kan vara befrämjande för debatten när mer än en infallsvinkel får spelrum. Vilka "The distributed AI Research Institute" med flera orgainsationer är och står för överstiger min kompetens, jag är bara budbärare för nyhetskällan i form av länken.
- Redigerat 2025-08-22 08:59 av Fornöga
#13: Absolut. Det var delvis allt drama om statsministern som fick mig att skriva inlägget.
Miljöaspekten diskuterar jag hellre i den andra tråden dedikera till ämnet. La just in några jämförelser för vattenförbrukningen.
Mvh // Johan
Inget överskott på egna berättelser (ännu), så här är ett externt bidrag med formuleringen "Hur har du använt AI i sommar"?
"Så använder de flesta AI – enligt ny rapport", är rubriken på ett reportage i GP idag.
(Senare ändrad rubrik nedan, men reportaget är detsamma.)
- Redigerat 2025-09-17 09:21 av Fornöga
#16: Läste hela rapporten from OpenAI. Den var intressant. Inte minst för att den visar på att det inte är som många kritiker oroade sig för, där man påstod att ingen skulle skriva själv längre bara för att ta ett exempel. Istället använder många det för att kontrollera och förbättra språket i det man skrivit själv.
Har hela tiden hävdat att AI är ett hjälpmedel som kan boosta oss, snarare än ersätta. Det verkar stämma rätt bra med denna färska rapport.
Mvh // Johan
Jag använder Chatgpt och tycker det är jättebra.
/Maria