Vem är ansvarig?
Om en AI gör ett misstag som leder till skada, vem bär ansvaret: programmeraren, användaren eller ingen alls?
Mvh // Johan
Oj, jag tror det beror på sammanhanget. Hur AI används, vad just detta AI är skapat för, vem som använder det, vad för skada som sker, etc.
MVH Alva <3
Om en läkare gör fel på grund av ett AIs svar så är det läkarens fel. Men om en normal männsika gör fel på grund av AIs svar… så vill jag gärna skylla på skaparen (som låter det användas)… fast i sig så är det männsikans fel att lita på AI..
Om en människa ger dig fel information och du gör ett misstag som leder till skada… då brukar nog de flesta tycka personen som gav en fel information är skyldig. Men med AI… AI är ingen person, AI baserar sig på information och mönster, det är en "smart sökmotor". AI kan inte tänka på samma vis som vi kan… Så AI kan enligt mig aldrig vara skyldig… Utan skaparna, de som gör lagar kring användning av AI, och vi användare är skyldiga.
Kanske är skaparen och användaren skyldig. För man borde ju inte blint använda något verktyg.
MVH Alva <3
Använder barn AI och det slutar med att de gör något farligt är det ju enligt mig föräldrarns fel, men samtidigt, ser man på fall där TikTok lätt till farliga trender så är det TikToks fel. Så frågan är om vi vuxna användare vill skylla på skaparen, som naturlgitvis bär visst ansvar, men inte allt. Eller om vi accepterar att vi själva också borde använda hjärnan lite.
MVH Alva <3
Oj vilken svår fråga men jag instämmer med mycket av det alva03 skriver men det är också en komplex fråga otroligt svår att svara på samtidigt kan det göras enkelt med den som skapade men så finns många mellanhänder med i bilden.
Jag är inte insatt heller så pass i det så jag kan svara använder det inte mer än på ställen jag är omedveten om att det finns så lite trillar jag dit men det här är en bra fråga och vid alvarliga situationer kan nog många huvuden rulla många inblandade så vem bär det yttersta ansvaret, jättesvårt 🤔
#0 "Användaren", svarar Martin Schori i Aftonbladet.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
För mig är detta en typiskt "det beror på"-fråga som först och främst utgår från vad leverantören faktiskt lovat.
På ALLA seriösa AI-chat-tjänster står det i anslutning till skrivrutan att AI kan göra fel, kontrollera alltid svaren.
I ett sådant fall är det rätt uppenbart att det är användaren som är ansvarig.
Annars blir det som att ha fel på prov i skolan och skylle på att kompisen hade fel när hen hjälpte till med läxan.
All förarassistans i bilar där bilen kan köra själv, är idag just assistans. Föraren är fortfarande ansvarig. Missköter man det ansvaret och krockar är det tveklöst förarens som är ansvarig.
Om bilen däremot har Level 4 eller 5 på skalan för självkörandeförmåga, och man kör på ett godkänt ställe, och bilen krockar, ja, då är det leverantören som är ansvarig.
Så i slutändan handlar det om vad man har för överenskommelse med leverantören. Om man inte brytt sig om att ta reda på hur det fungerar, kan man inte skylla på leverantören.
Personligen betraktar jag i dagsläget AI som alla andra människor. Folk kan vara extremt kompetenta på många områden, men det betyder inte att jag tror att dom alltid har rätt. Jag försöker alltid använda den kunskap jag själv har för att avgöra om det låter rimligt, och känner jag mig tveksam, så kanske jag vill fråga ytterligare någon för att se om bedömningen stämmer.
Men AI är det heller inte så dumt att låta den faktagranska sig själv, inte för att man fullt kan lita på det heller, men det kan göra att den får mer värdefullt sammanhang som kan bättre på svar och hur den resonerar.
Mvh // Johan