AI iFokus

AI

Etiketter: lärandepromptachatgpt
Läst 36 ggr
johan
3

Schemalägg små AI-lektioner varje dag

En sak som inte alla känner till är att man kan låta ChatGPT schemalägga uppgifter. Det betyder att du kan be den att varje dag (eller vid andra tider) skicka dig en liten påminnelse eller lektion. Perfekt om man vill bygga en vana av att lära sig något nytt i små doser.

Själv har jag satt upp det så att jag varje morgon klockan 06:30 får en kort lektion i lite mer avancerad C#-programmering. Det blir lagom för att starta dagen med en ny idé, ett kodexempel eller en förklaring på något koncept jag inte kan så bra ännu.

Men det behöver absolut inte vara programmering. Du kan lika gärna få dagliga tips om fotografering, språk, historia, hälsa, matematik eller vad som helst du vill öva på.

Exempel på prompt

Här är ett exempel på hur du kan skriva till ChatGPT för att komma igång:

Schemalägg en daglig uppgift till mig.
Tid: 06:30 varje morgon.
Innehåll: Ge mig en kort lektion (5–10 meningar) om ett mer avancerat ämne inom C#-programmering, gärna med ett enkelt kodexempel.
Se till att varje dag tar upp ett nytt ämne och bygg gärna vidare på tidigare kunskap över tid.

Efter detta kommer ChatGPT varje morgon att leverera en liten lektion till dig, precis när du vill ha den.

Tycker du det låter användbart? Vad skulle du själv vilja schemalägga för små lektioner eller tips varje dag?

Mvh // Johan