Så kommer du igång med Gemini Notebook
Gemini Notebook är en anteckningsbok där svaren ska komma från källor du själv lagt in. Förr hette det NotebookLM. Samma verktyg, nytt namn sedan i somras.
Källor, chatt och Studio. Gränssnittet säger fortfarande NotebookLM.
Det är tre ytor. Källor till vänster. Chatt i mitten. Studio till höger, där du skapar saker av materialet.
Källor
En anteckningsbok börjar med det du vill lära dig av. Du kan lägga in pdf:er, webbsidor, YouTube-klipp, ljud, Google-dokument och bilder. Du bockar i vilka källor som ska vara med just nu. Resten ligger kvar, men används inte.
Chatt
I chatten frågar du mot de källor som är ibockade. Be om en sammanfattning, en förklaring av ett begrepp, eller vad som fortfarande är oklart. Tanken är att svaret ska hålla sig till materialet, så du själv kan gå tillbaka och kolla.
Studio
Studio gör om källorna till något du kan använda.
Studio i appen: ljud, video, flashcards och quiz.
En ljudgenomgång (Audio Overview) är en podd där två röster går igenom materialet. Den finns som djupdykning, kort version, kritik och debatt.
Quiz och flashcards är till för att testa dig. Bildspel är ett utkast till en presentation. Det går också att göra video, tankekarta, rapport och infografik.
Ett quiz, med rätt och fel svar.
E-böcker från Play Böcker
Sedan slutet av augusti kan du ta med e-böcker du köpt i Google Play Böcker. Funktionen heter Expert Intelligence. Förlaget måste ha öppnat titeln, och just nu gäller det utvalda engelska böcker, över 100 000 från bland annat Penguin Random House, Macmillan och O'Reilly. På bokens sida står det om den går att använda. Du kan fråga mot boken och göra podd, quiz eller bildspel av den, tillsammans med dina egna källor. Filer du bara laddat upp i biblioteket räknas inte. Delar du anteckningsboken behöver de andra en egen kopia av boken.
Första steget
Öppna Gemini Notebook och skapa en anteckningsbok om något du redan är nyfiken på. Lägg in två eller tre källor du litar på. En artikel och en pdf räcker. Be chatten sammanfatta vad källorna är överens om, och vad som är oklart. Gör sedan en ljudgenomgång och lyssna igenom den en gång.
Det är hela starten. Resten kan du lägga till när du märker vad som saknas.
Så använder jag det
Jag är ute efter en start. Tillräckligt med koll för att veta var luckorna sitter.
Jag lägger in källor, ber om en podd, och lyssnar medan jag går en promenad. Efteråt vet jag vilka delar som kändes tunna. Det är där jag dyker djupare.
Vi har också använt det när vi pluggar, med quiz och flashcards. Ibland ber jag om ett utkast till en presentation, så jag slipper börja från ett tomt blad.
Bilder: Google.
Mvh // Johan
Tack så mycket! 🙏😊👍
/Désirée
Definitivt ett verktyg som fler borde känna till.
Mvh // Johan
Jag läser och lär 😊
/Désirée