AI iFokus

AI

Etikett: ai
Läst 19 ggr
johan
1

Pappan som byggde en röst åt sin son

Tom slutade prata när han var två år. Han har regressiv autism, och i flera år försökte hans föräldrar få habiliteringen i Stockholm att skriva ut en kommunikationsapp till honom. Svaret var att man inte trodde att han skulle klara av att använda den.

I början av året orkade pappan Mattias Storm inte vänta längre. Han har jobbat med appar i tjugo år, bland annat på Spotify och Lifesum, så han satte sig och byggde något själv. Han tittade på hur logopeder jobbar med bildkort och på hur Tom använde Youtube Kids. Det blev en enkel sida med bilder som Tom kan trycka på, och sedan läses en hel mening upp.

Tom började använda den direkt.

Det som stannar kvar hos mig är hur Mattias beskriver livet efteråt. Han vill inte överdriva och säga att allt var mörkt och nu är ljust, men att äntligen veta vad sonen vill göra skapar lugn för dem båda.

AI är en del av förklaringen till att det gick att göra så snabbt. Mattias säger själv att den tekniska utvecklingen var avgörande, och med AI-röster kan han lägga in vilka ord och fraser som helst och få dem upplästa med en naturlig röst. För några år sedan hade det krävts ett helt team.

Appen heter Tala och har laddats ner mer än 10 000 gånger. Barnen har tryckt fram över en halv miljon fraser, och appen finns på 29 språk. I Sverige kostar den 119 kronor i månaden efter en gratisvecka, och lärare och logopeder får använda den gratis. I en del länder är den helt gratis, eftersom han vill nå barn som aldrig skulle få en AKK-apparat för 50 000 kronor.

Han gör en jämförelse som jag har svårt att släppa. Enligt Dynavox årsrapport får bara två procent av alla som inte kan tala hjälp med kommunikation. Tänk om bara två procent av alla som behöver glasögon fick det.

Känner du någon som använder AKK, alltså alternativ och kompletterande kommunikation? Jag är nyfiken på hur ni ser på appar som den här jämfört med hjälpmedlen som skrivs ut.

Källa: HejaOlika: Tom nekades kommunikationshjälp – då byggde pappan en egen app

Mvh // Johan

Habiliteringen trodde inte att Tom skulle kunna använda en kommunikationsapp. Efter flera års väntan byggde hans pappa Mattias Storm en egen. Tom började
Maria
1

Vilket oerhört hjälpmedel och vilken känsla att kunna ge sitt barn en "röst"🥰

/Maria

Vixxen
1

Så coolt!