AI iFokus

AI

Etiketter: aichatgpt
Läst 34 ggr
johan
1

Varför AI fortfarande räknar fel på "e"

Det finns en grej som nästan alla har testat på ChatGPT: hur många R finns det i ordet strawberry?

Svaret är tre. Modellen har ofta sagt två. Det har blivit memes, skärmdumpar och skämt i flera år.

Nu, med GPT-6, dyker en ny favorit upp: seventeen. Där finns fyra E — två i mitten och två i rad på slutet. Ändå är den övertygad om att det är tre. Den missar dubbel-E:et i slutet.

Det låter dumt. Hur kan något som skriver hela uppsatser inte räkna bokstäver?

Ungefär så här, utan tekniksnack.

Språkmodeller läser inte ord som vi gör. Vi ser bokstäver på rad: S-E-V-E-N-T-E-E-N. De ser mer som färdiga bitar — små chunkar av text som de har lärt sig av miljarder exempel. Ibland är en bit ett helt ord. Ibland är det en stavelse. Ibland är det något mitt emellan.

När du frågar "hur många e?" ber du dem egentligen om något de inte är byggda för. De är byggda för att gissa vad som brukar komma härnäst i en mening. De är inte byggda för att gå bokstav för bokstav med ett finger på skärmen.

Så när de "räknar" gör de ofta något mer likt: de minns ungefär hur ordet brukar se ut, kanske blandar ihop med liknande ord, eller snubblar på bitarna. Dubbla bokstäver i slutet är särskilt lätta att tappa — de smälter ihop i det snabba gissandet.

Det är därför strawberry och seventeen känns som samma typ av miss. Räkna bokstäver är en annan sorts jobb än att skriva text.

Praktiskt tips: om du faktiskt behöver rätt antal, låt den skriva ett litet program eller räkna själv. Fråga inte den rena språkmodellen att vara räknemaskin. Den är bra på språk. Bokstavsräkning är mer som att be en poet räkna muttrar i en låda — den kan försöka, men det är fel verktyg.

https://www.strawberrybench.fyi/
https://www.gogoai.xin/article/why-ai-cant-count-the-es-in-seventeen

Mvh // Johan

The definitive benchmark for evaluating letter-counting ability in Large Language Models.
johan
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Underhållande. Kreativt. Men säger väldigt lite om modellens intelligens.

Men den här kreatören har gjort väldigt många väldigt roliga videos om ChatGPT. Rekommenderar att kolla på dom som underhållning. Men inte som benchmark för modellens kunskap.

Mvh // Johan

_Fisken
1

#0: Jag testade Euria och där sade jag åt den "Hur många 'e' är det i ordet seventeen ? Du måste kolla bokstav för bokstav." Jag gav den ett tips där. Då listade den upp och räknade till tre(3). FEL!!
Jag skapade en ny chat och bara ställde frågan utan nåt tips. Då lyckades den räkna rätt. Jag insåg själv just då att det var fyra 'e' och inte tre som jag trodde från början.