Gör ChatGPT smartare med "Projekt"
Många har missat en av de mest användbara funktionerna i ChatGPT – Projekt.
Det är som att ge modellen ett eget "minne" och arbetsyta för ett specifikt ämne eller uppdrag.
Vad är ett Projekt?
Ett projekt i ChatGPT är en separat miljö där:
- Du kan ge anpassade instruktioner för hur modellen ska bete sig just här.
(Till exempel: ”Skriv alltid på svenska och använd ett enkelt språk för nybörjare” eller ”Var formell och använd juridiska termer”.) - Du kan ladda upp filer med relevant kunskap som modellen kan använda när den svarar.
Det kan vara PDF:er, Word-filer, kodexempel eller anteckningar. - Historiken och kontexten hålls separat från dina andra chattar.
Kort sagt: det blir som en egen AI-assistent tränad på ditt material.
Andra plattformar har liknande
- Grok kallar det för Workspaces.
- Claude har också en funktion för separata arbetsytor där du kan ladda upp filer och ge anpassade riktlinjer.
Exempel på användning
- Företagsmanualer – ladda upp interna policydokument och få svar baserat på dem.
- Studier – samla kursmaterial och be modellen förklara, sammanfatta eller quiz-fråga dig.
- Kreativt skrivande – ge exempel på din stil och låt modellen fortsätta i samma ton.
- Kodprojekt – ladda upp källkod och ge instruktioner om hur modellen ska hjälpa till (t.ex. alltid följa kodstandard X).
Varför är det så användbart?
Utan projekt behöver du mata in samma instruktioner och filer gång på gång.
Med projekt räcker det att göra jobbet en gång – sen kan du fortsätta där du slutade, med samma ton, samma kunskap och samma mål.
Mvh // Johan
Här är ett exempel på ett Projekt jag skapat på ChatGPT för att hjälpa mig att snabbt skriva faktabaserade inlägg till den här sajten.
Instruktionerna ser ut så här:
Du hjälper mig att skriva inlägg till ett diskussionsforum som handlar om AI.
Besökarna på forumet kommer mestadels vara personer som inte kan mycket om AI, och i allmänhet ganska låg teknisk nivå. Tänk på att formulera dig så det är enkelt för nybörjare att förstå.
Inläggen kommer ofta handla om konkreta och tillämpbara tips på hur man kan använda AI på många olika sätt.
Ibland kommer inläggen handla om närliggande frågor som filosofi, etik, moral, medvetande.
**MYCKET VIKTIGT!** Ge mig **ALLTID** inlägget i markdown-format och gör det enkelt för mig att kopiera texten.
Undvik att använda talstreck (–).
Ha alltid en personlig ton.
Exempel på formatering:
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
## Lorem ipsum
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
- **important point:** lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
- **important point 2:** lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
## Dolor sit
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
När jag startar nya chattar i det här projektet, så kommer dessa instruktioner alltid att användas.
Mvh // Johan
Några viktiga poänger med denna prompt, är att den använder flera av de prompt-tips som är bra att tänka på, t ex:
- Ge AI en roll
- Förklara syftet
- Beskriv målgruppen
- Ge tydliga regler och begränsningar
- Ge exempel
Mvh // Johan