AI iFokus

AI

Etiketteraimusik
Läst 9 ggr
johan
0

Suno AI - Skapa musik med AI

Visste du att det går att skapa helt nya låtar med AI? En av de mest populära tjänsterna just nu heter Suno AI. Med den kan vem som helst skriva in en kort beskrivning och få tillbaka en hel låt – komplett med melodi, text och sång.

Det funkar lite som att be en AI skriva en berättelse, fast här är det musik som gäller. Du beskriver vad du vill höra, och modellen tolkar det och bygger en låt utifrån dina ord.

Så här kan du göra

1. Gå in på Suno AI:s hemsida.
  2. Skriv in en prompt (alltså din instruktion). Det kan vara både känsla, stil och textidé.
  3. AI:n skapar en låt åt dig som du kan lyssna på direkt, ladda ner och dela.

Exempel på stilar att beskriva

För att få till rätt känsla är det bra att skriva in både musikstil och stämning. Här är några exempel:

• "En glad poplåt i stil med 90-talets radiohits, med svensk text om sommaren."
  • "En mörk, elektronisk låt som låter som om den kunde vara med i filmen Blade Runner."
  • "En akustisk ballad i stil med Lars Winnerbäck, melankolisk men hoppfull."
  • "En jazzig låt med svängig kontrabas och soft sång i Ella Fitzgerald-stil."
  • "En EDM-låt för dansgolvet, pumpande beat och drop som påminner om Avicii."

Ju mer detaljerad du är, desto större chans att AI:n träffar rätt. Det kan vara instrument, tempo, artistreferenser eller stämning.

Tips för att lyckas bättre

• Tänk på att skriva konkreta känslor: glad, nostalgisk, dramatisk, avslappnad.
  • Nämn gärna vilka instrument du vill ha med: gitarr, piano, stråkar, trummaskin.
  • Om du vill ha text på svenska, skriv med det i prompten. Annars blir det ofta engelska.
  • Testa flera varianter. En liten ändring i beskrivningen kan ge en helt annan låt.

Mer avancerat

Man kan även bli väldigt specifik med instruktionerna. T ex kan man i låttexten lägga in metaprompts. Några användbara sådana är:

• [intro]
  • [verse]
  • [chorus]
  • [outro]
  • parenteser: Sätt en text inom parentes för att t ex få det som tal eller bakgrundskör.
  • versaler: använd versaler för att poängtera att det är viktigare, vilket kan bli rop, skrik, eller starkare sång.

Summering

Med Suno AI kan vem som helst bli låtskrivare. Det är ett roligt sätt att experimentera med musikstilar, hitta inspiration eller bara leka fram nya melodier. Och det bästa? Du behöver inte kunna spela ett enda instrument för att komma igång.

Mvh // Johan

• Redigerat 2025-08-16 23:49 av johan
johan
0

I detta exempel har jag tagit en dikt som jag själv skrivit, men låtit Suno tonsätta.

Mvh // Johan

• Redigerat 2025-08-16 23:40 av johan
johan
0

Ett till exempel där jag låtit Suno skapa en låt av en av mina dikter, men den här gången är det en helt annan musikalisk stil.

Mvh // Johan

johan
0

Här är ett tredje exempel. Dikten till denna passade inte så bra att tonsätta, så för denna bad jag först ChatGPT att göra dikten mer anpassad för att bli en låttext. Därefter lät jag Suno skapa musik av det.

Original-dikten

Detta är dikten som jag bad ChatGPT skriva om för att passa bättre som låttext. Denna text är helt och hållet min.

Jag gillar när man kan blanda sin eget skapande med AI så det liksom blir något mer som jag inte hade kunnat åstadkomma själv.

**Tranebergsbron**

Jag körde hem dig i din bil.
Höstens första snöstorm. 

Vi pratade som vi brukar om det mesta. 
Du hade förmågan att ställa märkliga frågor. 
Som, hur många träd finns det egentligen?

Jag försökte räkna,
som om det fanns ett riktigt svar.

Mitt på Tranebergsbron säger du: 

Det är synd att det är så stor åldersskillnad.

Bara så där. 

Något så definitivt. 
Men också ett bevis 
på att du tänkt på mig
som jag tänkt på dig.
Åtminstone i ett andetag.

När vi var framme satt vi kvar i bilen.
Händer som är lite för nära
för att vara en slump.
Men ändå för långt bort
för att räknas som mod.

Snön yr mer nu.