AI iFokus

AI

Etiketterriskerchatgptclaudegeminigrok
Läst 31 ggr
johan
1

Gratis AI är aldrig helt gratis

Det är lätt att lockas av alla gratis-tjänster för AI som finns där ute. Många av dem fungerar faktiskt ganska bra för vardagliga uppgifter. Men man ska komma ihåg att "gratis" ofta betyder att man själv – eller rättare sagt ens data – är produkten.

När du skriver in en prompt i en gratis AI-tjänst kan den sparas och användas för att träna modellen vidare. Det innebär att det du matar in kan dyka upp som en del av modellens framtida kunskap. I bästa fall är det helt ofarligt. I värsta fall kan du råka avslöja något privat som du inte vill ska användas av andra.

• Gratis-tjänster: bra för lek, test och allmänt experimenterande. Men du har liten kontroll över vart din information tar vägen.
  • Betaltjänster: ofta tydligare regler för integritet och möjligheten att stänga av att dina data används för träning. Här är du mer kund än råvara.

Tips

• Skriv aldrig in känsliga uppgifter i en gratis AI-tjänst (lösenord, personnummer, interna företagsdokument, osv).
  • Fundera på vad du är villig att "betala" med: pengar eller data.
  • Om du ska använda AI i ditt jobb eller för något privat som är viktigt – välj en betaltjänst. Det finns ofta speciella "Enterprise"-versioner som ännu mer skyddar data.

Det kan kännas lite surt att betala några hundralappar i månaden, men tänk på det som ett sätt att köpa sig trygghet och kontroll.

Mvh // Johan

Loris M
1

Jättebra information och viktig påminnelse.

Jag använder i princip bara betalversionen som jobbet köpt in åt alla och där våra uppgifter och det vi matar in är skyddade och där vi är lovade att AI inte ska använda det till träning. Samtidigt, man kan aldrig vara helt säker, så jag är ändå försiktig med vad jag lägger in.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

johan
0

#1: Ja, jag undviker alltid personuppgifter eller annat känslig data.

Däremot tycker jag t ex ChatGPT blir betydligt bättre när man aktiverar "minne", så att den över tid lär sig mer om mig och mina intressen. Det innebär INTE att man delar information så den inkluderas i träningen, det handlar bara om att ChatGPT kan göra sökningar i äldre diskussioner för att få bättre kontext och sammanhang.

Ett exempel är att jag berättat för ChatGPT om mina allergier. När jag sedan ber om recept, så vet den redan vad jag inte kan äta och föreslår inte det, eller påpekar att jag bör vara uppmärksam på att vissa saker kan innehålla saker jag är allergisk mot.

Det är bekvämt att slippa påpeka detta varje gång jag ber om recept.

Mvh // Johan

Loris M
1

#2: Det var en väldigt användbar funktion. Då slipper man ju "lära känna varandra" i varje ny tråd. Jag visste inte att den funktionen fanns. Jag använder Copilot men den borde ha något liknande. Vet du om den har det? Jag får utforska det.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi