Boktips! Den Femte Accelerationen
Igår lyssnade jag klart på Mathias Sundin nya bok Den femte accelerationen, om hur AI kommer bli en ny acceleration för människans utveckling.
Det är sällan man läser sådant här på svenska. Eller läser och läser.. Jag lyssnade på det på Storytel. Med AI-rösten Oscar som gjorde ett riktigt bra jobb som uppläsare.
Boken är som att ta en spruta optimism rätt in i tårkanalen för att på kortast möjliga tid få effekt i hjärnan. Speciellt gillade jag mixen av historisk tillbakablick om dom tidigare stora kliven för människan, intervjuer med fascinerande personer och alla exempel på hur vi verkligen kan lyfta oss när vi kombinerar människa och maskin.
Jag har alltid varit ett stort fan av Jason Feifer podd och böcker. Det här hur man ser till moralpanik och teknikrädslor i dagens samhälle och blickar tillbaka för att se hur liknande saker uppstått tidigare på exakt samma sätt. Hans Rosling och Hannah Richie har liknande förmåga att se den riktiga verkligheten och bortom medias "vad är det sämsta som hänt i världen idag då"-rubriker.
Det här är en fantastisk bok som jag hoppas når ut till många som är både nyfikna och lite skeptiska till teknik och AI. Den är lättläst och fri från teknisk jargong. Man behöver inte vara AI-nörd med teknisk kunskap för att få glädje av den.
Riktigt bra jobbat av Den Arge Optimisten!
Mvh // Johan