En robot som spelar arg förälder
Nya lärare slutar ibland inte för att de inte kan sitt ämne, utan för att de inte orkar med konflikterna vid skolgården. Ett tufft samtal med en förälder kan ta all luft ur en.
Vid La Trobe University i Australien har de byggt en robot som heter Fletch. Den har tränats med hjälp av AI på vanliga klagomål från föräldrar, utifrån långa intervjuer med erfarna skolledare. Sedan får lärarstudenter sitta ner några minuter och öva.
Fletch börjar rimlig. Sen blir den mer orimlig. Rösten hårdnar. Studenterna kommer ut trötta. Precis som det kan kännas på riktigt.
Poängen är inte att ersätta samtalet med människor. Poängen är att få öva innan det står en arg förälder framför en på riktigt. Cherry Demir, som själv är lärare och hjälper till att träna de nya, säger att de går därifrån med mer självförtroende.
Det är fortfarande ett universitetsupplägg i Australien, inte något som rullas ut i svenska skolor imorgon. Men idén är enkel: öva det svåra i en trygg miljö, så att man orkar stanna i jobbet.
Mvh // Johan
Fantastiskt! 👍😊
/Désirée
Bra, men synd att det ska behövas.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2: Ja, verkligen. Men om man kan få idén att flyga bra, så kan jag tänka mig att det finns många områden som kan ha nytta av att kunna träna på det sättet. Polis, väktare, dörrvakter, etc, etc.
Mvh // Johan
Liknande situationer måste vara svåra att skapa i verkligheten så detta måste vara ett oerhört bra hjälpmedel.
/Maria
Det är jättebra träning. Det finns något liknande i Sverige där lärarstudenter övar med avatarer. Det kan vara både "jobbiga föräldrar" och "bråkiga barn", beroende vad de behöver öva på. Nu är det en människa som styr samtalet via Zoom men det vet inte studenterna, utan de ser bara avatarer. Det brukar studenterna uppleva som lite läskigt men nyttigt för det känns som att det är på riktigt när barnen sätter igång och bråkar och de tvingas lugna ner dem. 🙂
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Jag tycker alltid sådana här rollspelsövningar när man gör det i grupp känns otroligt konstlade och cringe.
Jag tror faktiskt jag skulle ha lättarre att ta övningen på allvar om det var med en AI-robot.
Mvh // Johan