AI som markerar nerverna under operationen
I London har kirurger gjort det som beskrivs som världens första lyckade AI-stödda operation för att ta bort en hjärntumör.
Patienten heter Rhys Hibbert, 48 år. Han hade en tumör på hypofysen. Utan operation riskerade han att bli blind. Under operationen analyserade ett AI-system livekameran och färgmarkerade nerver och blodkärl som kirurgen måste undvika. Kirurgen hade hela tiden kontrollen. AI:n var mer som en extra uppsättning ögon, tränad på hundratals operationsfilmer.
När Rhys vaknade kunde han se rummet klart. Inom en vecka gick han utan glasögon eller käpp, och han är tillbaka på jobbet.
Det är just den här sorts AI jag gillar. Inte en robot som opererar själv, utan något som hjälper en människa att göra ett ytterst känsligt jobb säkrare.
Mvh // Johan
Vilken fantastisk hjälp som kan minimera eventuella skador.
Jag har själv haft en hjärntumör på ett lurigt ställe och kanske hade sluppit vissa kroppsliga besvär efteråt.
/Maria
#1: Min tro och förhoppning är att vi kommer se en explosion av sådana förbättringar kommande åren.
Mvh // Johan
Det hade varit välkommet.
/Maria
Coolt! Vilket hjälpmedel!
Vilket fantastiskt hjälpmedel! 👍😊 Tror och hoppas också på att det kommer mer och mer sådant framöver. Jag lyssnade på Dr Mounas sommarprat och det är ett så underbart positivt och fint sommarprat. Dr Mouna tangerar detta och beskriver bl a nyttan av att kunna klippa och klistra i gener.
/Désirée