AI iFokus

AI

Etikettai
Läst 31 ggr
johan
2

När matförpackningen läser högt

Sydkoreas livsmedelsmyndighet har släppt en AI-tjänst som gör det enklare att handla mat om man ser eller hör dåligt.

Du fotar etiketten på förpackningen. Tjänsten, Modunuri Food Labeling, plockar ut texten och läser upp det som spelar roll: produktnamn, bäst före-datum och liknande. Allergener, näringsinfo och annat går också att få som teckenspråksvideo — det finns redan 456 färdiga uttryck för livsmedelsmärkning, och fler är på väg.

Det funkar både i en app och via mobilwebben. Korea Blind Union har gett tummen upp särskilt för hur tydligt namn och datum läses upp — just det som är knepigt att gissa sig till i butiken.

Myndigheten säger att det handlar om att fler ska kunna välja och veta vad de köper. En liten grej i vardagen, men en stor skillnad när etiketten annars bara är en suddig yta.

Källa: Seoul Economic Daily

Mvh // Johan

Korea's food safety ministry launched an AI service that photographs food labels and reads them aloud or in sign language for disabled users.
DesK
2

Detta är riktigt goda nyheter 👍😊 Många innehållsförteckningar har så liten text, så knappt ens en med riktigt bra syn kan läsa dom. Jag använder glasögonappen i min iPhone och den är också riktigt bra.
Spännande att det kommer så många bra innovationer från just Korea! 😊

/Désirée

johan
2

Ja, jag gillar den här typen av små applikationer som faktiskt gör skillnad i folks liv.

Det pratas så mycket om gigantiska och läskiga teknikskiften, så många glömmer som här små användningsområdena av AI och teknik som inte är det minsta läskigt, utan enbart hjälpmedel som använder tekniken folk ibland är rädd för.

Mvh // Johan

DesK
2

Håller med dig. Många verkar inte alls tänka på vilken nytta och glädje sådana här små saker kan ge. Tekniken är till för människor.

/Désirée

johan
2

För mig är tekniken den bästa utjämnaren mellan människor som har och inte har som någonsin funnits. Teknik minskar klyftor, sett till helheten.

Sedan finns det några som blir snuskigt rika på den, men jag känner faktiskt inte att jag har problem med det, så länge det är att man vågat chansa på att göra det bättre för dom allra allra flesta.

Mvh // Johan