Är det så här vi snart blir?
People will soon become so socially inept they will need AI to interpret other peoples actions: 🤦♂️ pic.twitter.com/OC6NV3uRVC
— AlphaFoX (@Alphafox78) August 14, 2025
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mvh // Johan
Kanske inte snart och kanske inte på den här nivån men det känns som att vi är på väg åt det hållet. Vi blir allt mer osäkra på oss själva och stämmer av saker med AI i stället för att läsa, samtala och lära oss.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Eller så blir det så här i stället. 😃

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#2 Ligger mycket i det, tror jag. 🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#2: Inte alls omöjligt.
Jag tycker ofta en rörelse tar i så otroligt mycket och svänger hårt åt ett håll. Till slut kommer en motrörelse som kämpar emot. Även den ofta alldeles för hård åt andra hållet.
Till slut saktar rörelsen in och plockar de bästa bitarna från båda sidorna.
AI-hype lär knappast vara annorlunda.
Mvh // Johan
Skrämmande utveckling om det skulle gå åt det hållet vi tappar den mänskliga kontakten och det lär leda till mer sjukdomar och psykisk ohälsa vi behöver mänskliga kontakter för att må bra.

#5: Det är vid sådana rädslor det är bra att blicka bakåt i historien för när ny teknik ledde till liknande rädslor.
En som ligger väldigt när hur du uttrycker dig i din kommentar, är när Sony Walkman blev populär. Alltså, det som kallades "freestyle" i Sverige vid den tiden.
Här är en intressant tillbakablick:
https://www.freethink.com/consumer-tech/sony-walkman-technophobia
Mvh // Johan
- Redigerat 2025-08-17 16:17 av johan
#6: Jomen så var det ju jag minns det där när det kom och hade inte intresset alls själv i att skaffa dåvarande teknik mer än vanliga grammofonen som finns med än idag men det finns en skillnad idag med internet och AI det är hur det sprids hur det kan manipuleras och all den desinformation som pågår på ett nät som aldrig har något slut något sånt var exempelvis inte TV eller en Walkman var kopplad på den tiden till idag ser vi något helt annat en utsatthet som inte fanns då.
TV samma där dumburken vi alla minns den förgjorde oss men den var inte kopplad till något internet och jag själv har inte ens en antennkabel sen 20 år tillbaka inget internet på min tv jag har inte sett på televisionen på 20 år det jag har gjort däremot är att köpa in gamla serier och filmer på det gamla sättet inte via nätet det är vad jag ser på idag men jag vet inte alls vad som går på idag på TV eller inte jag har inget intresse och jag kommer heller aldrig att ha jag har gjort ett avslut med allt det där och kanske är vi få som gjort men vi finns och jag kommer aldrig att ta dom stegen och jag har ett begränsat internet jag har inte alls det fina som ni andra har med bredband och sånt jag kan avsluta allt när jag vill utan någon bindningstid.
Hur många av er är fast i en bindningstid en skyldighet ni har mot era operatörer ? tänk över det ni kan förlora många pengar på det här AI.
#7: Eller spara och tjäna pengar för att man får hjälp att lära sig att ta mer informerade beslut eller jobba snabbare.
Hade du hört min röst, hade du hört att det var med ett skojande och med glimt i ögat, men du låter lite som att du citerar Ted Kaczynskis (Unabomber) manifest.
Har du läst det?
Det finns en del tänkvärda fraser där faktiskt, även när man läser det med ens tech-optimist ögon (som jag är).
Mvh // Johan