Behöver skolan uppdateras?
Nya AI-modeller är idag bättre än genomsnittliga studenter på PhD-level i samtliga ämnen i USA idag. Det finns fortfarande enskilda studenter som är bättre än AI, men som snitt är AI bättre.
Men bara för att man kan fråga AI och för varje dag få allt mer korrekta svar, innebär inte att vår egen kunskap är viktig. Tvärtom, skulle jag säga, blir vår egen kunskap ännu viktigare.
- Men frågan är vilken typ av kunskap som blir mest värdefull?
- Hur behöver skolan förändras i en värld med super-intelligent AI?
- Finns det något värde i läxor, när man inte kan kontrollera hur man svarat på frågorna?
Mvh // Johan
- Redigerat 2025-08-17 16:32 av johan
Min spaning är att vissa ämnen kommer bli ännu viktigare att lära sig och ha en solid bas i, medan andra blir helt meningslösa att lägga energi på.
T ex så anser jag att språk, grundläggande matematik och fysik, historia, samhällskunskap, källkritik, kritiskt tänkande, empati, etik, att tänka vetenskapligt, att ifrågasätta, kreativitet är områden som blir oerhört viktiga.
Däremot blir i princip all form av "lära sig utantill"-kunskap helt meningslös. Det är värdefullt vid trivia-spel och korsord, men inte så mycket mer just därför att det är ett område där verktyg kommer vara nära på 100 % korrekt hela tiden.
Vi måste således bli ännu bättre på det som jag tror kommer förbli en mänsklig domän, men kan överlåta det torra och mekaniska till maskinen.
Men en solid kunskapsgrund med förmåga att tänka klart, vetenskapligt, empatiskt och kreativt, tror jag är vår viktigaste tillgång.
Mvh // Johan
TYcker inte AI ska användas alls i skolorna, tycker inte AI är något positivt i det sammanhanget (knappt annars heller)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2: Låt mig gissa att du inte använder det särskilt mycket?
Mvh // Johan
#3 Nej så lite som möjligt. Jag tror inte det kommer vara positivit. Tekniken ska inte ta över för mycket.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tekniken kommer oavsett, så det är bättre att man lär sig använda den så att man inte halkar efter dom som faktiskt lära sig nyttja den.
Det kommer inte enbart vara positivt, men det kommer utan tvekan vara mer positivt än negativt för lärande och samhället.
Mvh // Johan
#4: Är lite nyfiken. Men vad är ”för mycket”?
Mvh // Johan
Jag tror det är viktigt att barn lär sig arbeta med AI. Att barn lär sig använda AI rätt. AI kommer finnas oavsett om skolan anpassar sig eller inte, men att lära sig för- och nackdelar med sådana hjälpmedel samt korrekt hantering redan från en ung ålder är säkert vettigt.
Skolan behöver definitivt uppdateras för de/vi ligger så mycket efter. Tekniken och AI utvecklas mycket snabbare än vad vi kan lära oss hantera den. Skolans och och politikers strategi har hittills varit att förbjuda tekniken. Förbjud, mobiler i skolan, förbjud skärmar i förskolan, i stället för att hjälpa barnen att använda verktygen på rätt sätt. Om vi nu kan det, för lärare kanske saknar rätt kunskaper för att kunna stötta barn i deras utforskande och lärande.
#1 Jag tycker att din spaning är intressant och jag håller med, angående vilken kunskap blir viktig. Det som bekymrar är att skolpolitiken går i fel riktning (enligt mig) och politiker vill se mer av "den gamla skolan" med att lära sig utantill, repetera, och alla sådant som etik, kritiskt tänkande, empati som jag tycker är oerhört viktigt ses allt mer som trams och flum. De fattar inte att kritiskt tänkande blir ännu viktigare nu än tidigare (när lärare kunde sortera och presentera relevant och evidensbaserad kunskap).
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#8: Ja det verkar vara en global trend att vilja gå tillbaka till ”the good ol’ days”. Folk har så selektivt minne. Som att man aldrig klagade på elever i skolan på 80-talet.
Håller med i vad du skriver.
Inte minst att man måste se tekniken som ett verktyg. Ett verktyg tillför ingenting helt passivt av sig själv, men i händerna på en hantverkare som kan använda verktyget är det en oerhörd förbättring av hantverkarens förmåga.
Men hantverkaren behöver kunskap både om hur man bygger och hur man använder verktygen.
Mvh // Johan