AI iFokus

AI

Etiketter: etikriskerfilosofi
Läst 65 ggr
johan
0

Har tekniken gått för långt?

Ted Kaczynski var en amerikansk matematikprofessor som på 1990-talet skrev ett långt manifest om teknikens påverkan på människan och samhället. Oavsett vad man tycker om honom som person är hans resonemang intressanta ur ett samtida perspektiv.

Han menade bland annat:

“The system does not and cannot exist to satisfy human needs. Instead, it is human behavior that has to be modified to fit the needs of the system.”

Ett påstående som kan väcka frågor om hur människor anpassar sig till teknik, snarare än tvärtom.

Vidare skrev han:

“Technological progress marches in only one direction; it can never be reversed.”

“Once a technical innovation has been introduced, people usually become dependent on it, so that they can never again do without it, unless it is replaced by some still more advanced innovation.”

Detta kan kopplas till dagens diskussioner om AI och digitalisering, där beroendet av nya verktyg snabbt blir svårt att bryta.

Han beskrev också en risk för ökad kontroll:

“The more the system develops the more tightly it will regulate the behavior of those who live within it. Those who don’t conform will be eliminated in one way or another.”

Ett resonemang som kan relateras till frågor om algoritmer, övervakning och automatiserade beslut i samhället.

Öppna frågor

• Har tekniken redan passerat en gräns för vad som är mänskligt hållbart?
  • Är AI en naturlig fortsättning på samma utveckling, eller något helt nytt?
  • Är det möjligt – eller ens önskvärt – att försöka bromsa den tekniska utvecklingen?

Vad tänker du?

Mvh // Johan

Fornöga
0

Den öppna frågan "Är det möjligt – eller ens önskvärt – att försöka bromsa den tekniska utvecklingen?" verkar vara en fråga som politiker såväl nationellt som internationellt sliter med. Debattören Henrik Jönsson på YouTube frågar för sin del "Varför bromsar europeiska politiker utvecklingen av AI?" (Om det faktiskt är så får bli en annan öppen fråga.) 🤔

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Artificiell Intelligens både hyllas, hånas och regleras – och beskrivs av vissa som ett större paradigmskifte än den industriella revolutionen.Samtidigt präg...
johan
0

#1: Det finns ett meme som beskriver detta bra:

image.png

Men ja, EU bromsar absolut tekniken och gör att vi hamnar på efterkälken jämfört med USA och Kina.

Det ser man redan får ekonomiska konsekvenser.

Mvh // Johan

[solljust]
0

Personligen måste jag säga den har gått för långt för längesedan och det måste finnas valmöjligheter för människor att välja vill dom ha all teknik eller inte. Alla har inte ens tekniken eller möjligheter att skaffa av olika orsaker det kan vara ålder sjukdom ekonomi det kan vara intresse man är helt enkelt inte intresserad och där kommer jag själv in i bilden noll intresse i tekniken har bara det lilla nödvändigaste som jag känner har tvingats på mig.

Känner inte till killen Ted men det han säger där om att dom som inte anpassar sig kommer att elimineras på ett eller annat sätt och det där känner jag bra igen som har valt att inte alls hänga med mer än det nödvändigaste som jag påtvingats och så ska det så klart inte vara vi som valt bort så mycket ska inte behöva känna att vi inte är med det ska finnas valmöjligheter allt kan inte bli tekniskt i samhället.

Vi har inte heller ännu passerat generationer som inte är uppvuxna med tekniken dom får vi inte glömma bort i ivern att allt ska vara tekniskt och ser jag på min gamla far 96 ½ år han har inget internet han hör inte i telefon hans händer skulle aldrig lyda på en mobil.

Han är helt klar i huvudet han hänger med i text och textv som togs bort i Norge något sånt skulle isolera min far som läser så mycket på texttv och även tidningarna det lilla som finns kvar av dom men han hänger med och har koll.

Jag läst och sett många yngre genom åren som yttrat sig om den äldre generationen att dom är dumma i huvudet jag har till och med för några år sedan läst att yngre önskar livet ur gamlingarna just för dom inte hänger med och att vårt samhälle blir bättre utan dom bromsklossarna men vad den yngre generationen inte vet som uttrycker sig så dom har ingen aning om vad dom gamla gjort under sina liv vad dom jobbat med dom dömer dom som om dom vore helt dumma och bakom flötet men dom var med i utvecklingen under sin tid.

Min far var Direktör i alla år en framgångsrik man som hade med alla dom stora pojkarna att göra partiledare företagsdirektörer och en massa annat framgångsrikt folk som jag minns kom och gick i vårt hem genom fars jobb och han var helt med i sin tid och så många med honom det här gör mig riktigt ont att människor faller bakom pga tekniken som dom gör enbart för dom är äldre och att det finns dom i yngre generationer som tror dom är dumma att dom är en bromskloss för samhället men det är dom som en gång byggde upp vårt samhälle utan dom skulle inte den yngre generationen ens finnas.

Orättvisan kommer in när det inte längre finns några valmöjligheter och här måste samhället och världen anpassa sig vi kan inte utveckla oss på det här sättet så vissa grupper blir utanför så ja tekniken har gått för långt och ännu är vi långt ifrån klara jag blir bedrövad alla måste kunna få plats valmöjligheter måste finnas kvar oavsett vi är utrustade med en massa teknik eller inte.

Sticker vi framåt hundra år i tiden kommer säkerligen diskussionerna att gå lika då om dom ens har den mänskliga diskussionen kvar det är tveksamt något framtida tekniskt kan ha tagit över men även då om hundra år kommer det att finnas generationer som blir utanför så ja tekniken går absolut för långt och så här ska vi inte ha det alla måste kunna få plats kunna utföra sina vardagliga bestyr utan internet utan en mobiltelefon som ett krav från samhället.