AI iFokus

AI

Etiketteretikvideokreativitet
Läst 35 ggr
johan
1

AI, stöld och copyright

Jag har funderat mycket kring diskussionen om AI, copyright och vad som egentligen räknas som “stöld”. Jag hittade några väldigt kloka tankar från filmskaparen James Cameron, som jag vill dela med mig av.

James Camerons perspektiv

James Cameron menar att det egentligen aldrig är input som bryter mot copyright — det handlar om vad du gör med outputen. Han säger ungefär så här:

“You can’t control my input. You can’t tell me what to view and what to see and where to go. My input is whatever I choose it to be, and whatever has accumulated throughout my life. My output … should be judged on whether it’s too close, too plagiaristic, whatever.”
Video med intervju med Cameron

Han förtydligar att du inte kan styra vad någon person (eller AI-modell) tar in, det är något individen får från livet — böcker, filmer, musik, konst — och det är inspirerande och tillåtet. Men det är outputen som måste bedömas: om man kopierar något identiskt eller för tätt inpå en befintlig konst så blir det plagiat eller upphovsrättsbrott.

Vad betyder det – med enkla ord?

Input = inte stöld

Som kreativ person (eller AI) tar du in massor av inspiration från andra verk – det du ser, läser eller lyssnar på — det är inte stöld. Det är så vi lär oss, utvecklas och skapar något eget.

Output = kan bli problem

Om du skapar något som är väldigt likt ett befintligt konstverk och påstår att det är ditt eget — då är det plagiat. Det är olagligt och oetiskt.

Exempel:
  • Om du inspireras av flera konstverk och skapar något nytt, utan att det liknar något specifikt, är det legit och acceptabelt.
  • Om du däremot kopierar en målning exakt men säger att det är din egen — då är det stöld och upphovsrättsintrång.

Sammanfattning

• Det är okej (och ofta nödvändigt) att ta in inspiration — så länge det stannar på inputnivå.
  • Skapandet måste vara tillräckligt avskiljt från originalen för att vara lagligt — handeln sker på outputnivå.

Jag tycker Camerons citat är hjälpsamt eftersom det sätter fingret på vad som är tillåtet och vad som kan bli problem — utan att bli tekniskt komplicerat.

Vad tycker ni? Är det här en rimlig gräns?
Hur skulle ni beskriva skillnaden mellan inspiration och plagiat för någon som inte kan mycket om upphovsrätt?

Mvh // Johan