Räddad av AI:n
Idag räddade AI:n mig från härdsmälta. Hade två listor i var sin Excel-dokument. Referenslistan och en "konfigurationslista". Tabellerna i dokumenten var av olika format men jag gav min AI en chans att kontrollera att inget såg avvikande ut. Observera, jag skrev "avvikande". Inga mer instruktioner än det. Svaret kom direkt "Den större listan överensstämmer mot referenslistan. Inga dubletter. Inget avvikande." Tack för det!
Sen hade jag en annan lista i ett dokument. Jag bad han granska listan och ge en återkoppling. Han svarade "Alla IO:s har sin respektive port. Jag noterar att pinne 9,10,18,20 är utan anslutning. De kanske är GND pinnar." Jag kontrollerade pinnarna och insåg att jag missat en mycket viktig signal på pin18. Det räddade min dag!
Jag har också haft fler och fler gånger där jag bett om hjälp med en sak, och att den hittat buggar i koden som ibland både varit allvarliga och funnits länge.
Typ det du beskriver, att den noterade något och lyfte upp frågeställningen till dig som kunde avgöra hur väl det stämde.
Mvh // Johan
Behändigt med en granskare. Jag tror att jag måste vara detaljerad om vad jag begär men den verkar förstå vad jag är ute efter. Grejerna är ibland så komplexa så jag orkar inte skriva en novell om hur den ska kolla.
#2: Med dom nyare bättre modellerna tycker jag det räcker bra att ge den ett tydligt mål, snarare än detaljerade instruktion om vad som ska göras.
T ex, när jag programmerar brukar jag mer beskriva vad problemet upplevs för användaren eller beskriva varför en ny funktion är värdefull för användaren.
Hur:et klurar den ut bra nu.
Varför:er behöver du dock förklara.
Ibland är det också värt att poängtera avgränsningar vad den inte ska bry sig om.
Mvh // Johan
- Redigerat 2026-09-11 17:07 av johan
Vissa tycker det blir bättre när man dikterar och pratar in vad man vill. Att det blir en bättre prompt då.
Jag blir för självmedveten och gillar inte det, men märker att många har framgång av det.
Mvh // Johan
#3: Du är mer abstrakt alltså. Målet i fokus.
#4: När man verbalt pratar med den har den mer ord att bygga med. Det är ju en LLM så den kanske fattar att vissa stånk och stön ska ignoreras.