Vad ska vi göra med tiden som AI frigör?
En studie visar att AI inte ger oss mer fritid, utan tvärtom gör att vi jobbar ännu mer.
I veckan publicerade Harvard Business Review resultaten av en studie som jag gissar kommer att sätta tonen för debatten ett tag framöver, en sådan där studie som kommer att hänvisas till i tidningsartiklar och länkas till på Linkedin. För forskarnas slutsats är att AI leder till mer arbete, inte mindre.
Studien har följt ett amerikanskt techföretag med 200 anställda under åtta månader för att se hur generativ AI förändrar arbetet. Och det visade sig att AI-verktygen fick de anställda att jobba snabbare, utföra fler uppgifter och förlänga sin egen arbetstid – helt frivilligt, utan propåer från ledningen.
https://computersweden.se/article/4132020/ai-far-oss-att-jobba-mer-inte-mindre.html
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Precis därför jag inte är så orolig för att bli utan jobb, även som programmerare, som många påstår är bland de första jobben som AI äter upp.
Det är helt sant att jag skriver mycket mindre egen kod nu. Istället handleder jag AI.
Men som med alla förbättringar som kommit i mitt yrke gör det inte att man jobbar mindre. Man bara levererar mer på samma tid.
Mvh // Johan