AI som studiehjälpmedel

Under våren har elever i årskurs 9 många nationella prov. Prov som förväntas mäta kunskap de förhoppningsvis tagit till sig under tre år.
För många elever är detta mycket stressande.
Så hur pluggar man för tre år av ett ämne, när man inte ens vet vad som faktiskt kommer på provet?
Något vi använder är Googles NotebookML. Med NotebookML kan man ladda upp eget källmaterial och få hjälp att skapa t ex quiz och presentationer baserat på källmaterialet.
Vi har laddat ner alla gamla nationella prov som Skolverket publicerat, laddat upp till NotebookML och gett det instruktioner om att vi nu pluggar inför kommande nationellt prov.
Bland det mest användbara är att NotebookML kan skapa liknande frågor åt oss som funnits i tidigare prov. Man kan välja svårighetsgrad, antal frågor, och även be om frågor om vissa specifika områden som man behöver öva mer på.
Det finns en liknande chat-funktionalitet som övriga AI-chattar, så man kan få hjälp att diskutera problem man inte förstår eller vill lära sig mer om.
Detta är ett fantastiskt sätt att plugga och anpassa både frågor och förklaringar till den enskilda eleven.
Mvh // Johan
Jag använder NotebookML själv också. T ex när jag ska förbereda en presentation om ämnen jag samtidigt behöver lära mig mer om.
Jag laddar upp blogg-artiklar, youtube-videos, e-böcker och vad jag nu finner värdefullt för mina förberedelser.
När jag har källmaterialet chattar jag med innehållet, ber NotebookML skapa presentationer som jag kan inspireras och utgå från och göra mina egna.
Något som är väldigt användbart inledningsvis, är att man kan skapa en podcast baserat på materialet. Då får man en ljudfil på 20-30 minuter där två "personer" diskuterar innehållet.
Det ger mig en mycket bra grund att stå på för att sedan gå djupare om områden som känns mest relevanta.
Mvh // Johan
För den som vill lära sig, har det aldrig varit enklare än det är idag.
För den som vill fuska, har det aldrig varit enklare att förstöra för sig själv.
Mvh // Johan