AI iFokus

AI

Etikettergroketik
Läst 15 ggr
johan
2026-08-29 13:18
1

AI-tjänsternas politiska ideologi

image.png

De flesta AI-tjänster svarar ganska lika när man ger dem ett politiskt test. Inte lite lika. Nästan alla hamnar i samma hörn: mer vänster i ekonomin, mer för personlig frihet i det privata.

Det är sidan aipolcom.net som kört det riktiga Political Compass-testet, 62 påståenden, på en stor mängd modeller. ChatGPT, Claude, Gemini, Mistral, flera kinesiska. Fem gånger var. Svaren har skickats in till det levande testet, så det är inte en hemmagjord poäng.

Undantaget är Grok. Den hamnar tydligt närmare mitten, särskilt ekonomiskt. Sidan själv kallar den inte neutral, utan höger-libertariansk. Men jämfört med klungan är det den som sticker ut.

Det här är inte vad modellerna "tror". Det är vart svaren landar när man tvingar dem att ta ställning. Slumpmässiga svar hamnar i mitten, så testet i sig drar inte allt åt ett håll.

Grok hoppar också mer mellan körningarna än de andra. Så "närmare mitten" är mer en region än en prick. Men mönstret är svårt att missa.

https://aipolcom.net/

Mvh // Johan

Where do AI language models land on the political compass? Each model answered the politicalcompass.org test; results plotted with per-question reasoning — plus the validation experiments behind them.
  • Redigerat 2026-08-29 13:20 av johan
johan
2026-08-29 13:18
1

Även om jag använder både Claude, ChatGPT och Gemini, så har jag senaste tiden märkt att jag tycker Grok passar mig bäst. Detta är kanske en delförklaring till det. Jag också brukar hamna väldigt mycket i mitten på det politiska spektrat, och mer libertarianskt än konservativt på den andra axeln.

Mvh // Johan

• Redigerat 2026-08-29 13:22 av johan