Vilken liv man lever ändå...
Trots att jag lever med teknik, och delvis är med och format den, känner jag ibland att jag behöver stanna upp och bara fascineras över vart vi kommit.
T ex idag. Det är söndag. Jag tänker att jag ska ut och spring, men innan jag gör det, så har jag:
- Beskrivit för en AI-agent hur jag vill skapa nya och förbättra befintliga funktioner för iFokus.
- Medan den AI-agenten börjar jobba, går jag runt i huset och plockstädar och dammar.
- Jag kör igång igång robotdammsugaren som både dammsuger och moppar golvet.
- Jag slänger in lakan i tvättmaskinen som gör dom rena utan att jag behöver göra något mer.
- Till slut sätter jag på diskmaskinen som tar hand om lunchdisken.
Allt detta tog mig ungefär 25-30 minuter. Jobb som utan tekniken hade tagit timmar eller dagar, och som definitivt gjort mig för trött för att faktiskt orka ut och träna.
Vi lever i en rätt fantastiskt tid, om man stannar upp och tittar på vad vi faktiskt har utan att knappt tänka på det.
Mvh // Johan

Fast min AI lurade ut mig i ett majsfält och hävdade att det låg en sjö där. Efter många turer tog jag en bild och AI sa; ja, just det. Den sjön ligger i Stockholm.
25 mil ifrån mig.🤔
Jag instämmer, det är fantastiskt. Jag har ingen robotdammsugare, men övriga maskiner som du nämner har jag. Jag är oändligt tacksam mina bra hörapparater som går att koppla till mobilen och iPaden via blåtand. Dels kan jag lyssna på musik, poddar och böcker när jag promenerar eller kör bil och dels kan jag titta på film eller serier, utan att störa någon annan i hushållet och ljudet blir så mycket bättre än på alla andra sätt.
/Désirée
#1: GPS navigation använder kartdata från landets myndighet, i Sverige oftast lantmäteriet.
Att fråga ChatGPT om sådant, skulle jag bara använda som en första idé, men inte faktiskt svar som jag litar på. Men en bra bas för att sedan enklare veta vad jag ska kolla efter på kartorna.
Mvh // Johan
Tidigare var det just detta arbete som tog energi från människor.
Nu har vi varit tvungna att uppfinna olika träningsappar, program och gym-aktiviteter för att träna.

#3 Det började med att jag slog upp badplatser i närheten. Dom jag visste kom upp, plus en annan. Gick till kartan, hittade ingen sjö. Då frågade jag var sjön skulle ligga. Fick en steg för steg vägbeskrivning. Gick till kartan, alla gatunamn stämde dock ingen sjö. Tog en skärmdump på kartan och skrev. Här finns faktiskt ingen sjö. Jodå, den ligger där men den verkar inte vara utmärkt på kartan. Då börjar jag ju tro att jag har fel. Var verkligen en lång diskussion. Så då åkte jag och kollade. Hela vägbeskrivningen stämde, dock fanns det ju (såklart) ingen sjö där. Men inte förrän precis då sa den att det var fel. Slängde t.om ut en fråga på vägen. Men jodå, helt säkert ligger en sjö där.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4: Redan på 1970-talet kommenterade Hasse och Tage detta. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2026-08-16 15:28 av Carmarino
#5: haha. Spännande. Man undrar vad det är i dess träningsdata som gör att den verkar så säker.
Börjar genast fundera på om det historiskt har legat en sjö där som blivit torrlagd eller nåt.
Mvh // Johan
Jag är ju den som inte nappat alls på det här inga hjälp redskap i exempelvis köket där finns enbart spis och en mikro jag har en kok kaffepanna på spisen inga assistenter som hjälper mig jag vill göra allt för hand knåda min deg skära mitt kött och bröd jag mår bra av att göra själv utan teknikens hjälp.
Har inte AI installerat tog bort det från datorn det där som heter copilot tror jag det var. Tre appar finns i telefonen sas sj och posten jag brukar få en veckorapport som är på mellan 3 och 5 minuter så det här hjälpen där tekniken gör åt mig den har jag inte tagit till mig.
Städar och torkar golven för hand och vill jag ut och röra på mig gör jag det utan en telefon med mig jag vill vara fri och är för egen del helt emot att tekniken ska göra åt mig.
Gjorde en lite rolig grej jag skrev ihop några handskrivna brev skickade iväg till vänner och bekanta det tog inte lång tid innan svar kom samma väg med snigelposten och hur uppskattat det blev så mycket mer personligt så det där fortsätter vi med både kort och brev.
Tänk varje steg som ger rörelse i kroppen ner till exempelvis postens brevlåda så mycket motion vi förlorar genom teknik som ska göra allt åt oss. Ta alla hemleveranser förr gick vi en promenad och hämtade mer frisk luft mer rörelse idag sitter människor och bara klickar hem så står det utanför dörren.
Jag tänker på det här med rörelse hur mycket mer vi fick förr innan datorn vi gick och köpte en tidning idag ser dom flesta den på nätet jag gör både och här för jag vill ha rörelsen jag vill ha luften och motionen.
Det som kommer hemlevererat är kattsand och mat endast vintertid eftersom jag köper storpack och inte har bil men annars är det cykeln som gäller till granngården jag gillar och trivs med att jobba hårt fysiskt det ger energi man mår bra av att röra sig det här tillåter jag inte tekniken att ta ifrån mig.
Att jag är motståndare är ingen hemlighet jag går helt motvalls i den här utvecklingen kör på gammaldags vis det ger både rörelse och möten med andra människor så som personalen i butiken eller dom man möter på vägen det
är en så viktig bit och vi tappar kontakten med så många människor inom olika yrken det blir en tragisk anonymitet när så mycket ska shoppas på nätet.
Gå ner på stan byn eller vart man bor stötta handlarna att överleva och få finnas kvar på både små och stora orter. Vi har en fantastisk butik här med kläder lite gammaldags sätt där man går in dom mäter upp och gör som man gjorde förr den butiken vill jag inte se försvinna den har funnits på orten i generationer deras kvalitet i både kläder och kundbemötande ligger på topp.
Rörelse möten motion frisk luft och ut det är en stor bristvara idag det här måste vi ta tillbaka för det är något som vi alla mår bra av det är hälsa både fysiskt och mentalt 😎
#8: Jag tror oironiskt och osarkastiskt att du skulle uppskatta Ted Kaczynskis manifesto.
Det ska inte på något sätt tolkas som att jag tror du har vilja att spränga någon eller något i bitar.
Men jag tror ni delar många värderingar om teknikens inträde i samhället. Det är intressant läsning.
https://www.washingtonpost.com/wp-srv/national/longterm/unabomber/manifesto.text.htm
Mvh // Johan
#2: Apropå hörapparater, har du testat Apples AirPods Pro 3? De är godkända som hörapparater i USA.
#10: Men vad har man för nytta av det om man redan har en riktig hörapparat? Och får man inte dom i öronen samtidigt som "slangen" till hörapparaten?
Däremot tycker jag det är väldigt coolt och imponerande att Apple kan göra vanliga bra prylar, som också är fantastiska medicinska hjälpmedel. Jag skulle vara så galet stolt över att ha jobbat i dom teamen och gjort dessa produkter.
Mvh // Johan
#10 Nej, det har jag inte. Hur funkar dessa? Jag är döv på ena sidan och har nedsatt hörsel på andra sidan, utan hörapparater. Med hörapparater hör jag ca 25% på dövsidan och har nästan normal hörsel på andra sidan.
/Désirée
#12: Dom är som vanliga "in-ear" hörlurar, dvs som man stoppar in ganska tajt i örat. Dom har jättebra noice-cancelling för att filtrera bort brus och bullar, typ trafikljud, kontorsljud, stadsljud. Men mikrofonerna som använder för det, kan också användas som en hörselapparat.
Det som är imponerande är också att dom kan filtrera ut tal, så t ex kan jag tänka mig att i din situation så är det extra svårt att ha ett samtal i kollektivtrafik eller ute på stan, för att det blir för mycket brus. Med dessa kan dom specifikt urskilja tal, men filtrera bort resten.
Jag har inte sett något om hur det är om man är döv, men för nedsatt hörsel verkar som fungera väldigt bra.
Mvh // Johan
Apple har också stöd för att kunna ge dig en notis eller förstärkt ljud när t ex din telefon eller Apple Watch hör saker som brandvarnare, ringklocka, med mera som kräver din uppmärksamhet, men som du kanske har svårt att höra.
Mvh // Johan
#12: Jag vet inte så mycket om hur de fungerar, men du kanske hittar detaljer här:
#11: Jag föreställer mig att AirPods kan tillföra en del som inte hörapparater har. Lättare att besvara och avsluta telefonsamtal till exempel, men hörapparater verkar ofta kunna kosta 5000-10000 kronor och då är AirPods rena kapet för 3000.
#13 Det låter fantastiskt! För mina hörapparater är inte jättebra på brusreducering, vilket gör det rätt jobbigt i bullriga miljöer. Skulle verkligen uppskatta att få till ett hjälpmedel som kan urskilja tal bättre. Frågan är om jag skulle kunna ha dessa in-ears, eftersom mina öron är små och trånga, så andra in-ears är för stora för mina öron.
/Désirée
- Redigerat 2026-08-18 21:05 av DesK
#15 Tack 🙏 ska läsa mer där. Här i Västra Götaland är hörapparater gratis och mina hörapparater har en enkel lösning för att påbörja och avsluta mobilsamtal. Jag trycker bara på en knapp på själva hörapparaten. Apparaterna kopplar jag via blåtand till mobilen, det funkar jättebra 😊 nu är enda problemet att det drar väldigt mycket batteri, så jag får alltid ha en powerbank med mig för att ladda mobilen. Får nog snart fundera på att uppgradera till en nya mobil. Har en iPhone xs max nu, som jag f ö trivs bra med 😊
/Désirée
#16: Det följer med silikon-pluppar i olika storlek, så dom är anpassade för att passa många öron.
Jag hade första generationens AirPods Pro. Fantastiska på många sätt!
Det jag dock inte gillade, som gjorde att jag gav dom till min fru och köpa vanliga AirPods med Noice Cancelling till mig själv, är att jag kände att jag hörde min egen puls och mina steg i öronen när jag promenerade snabbt eller sprang.
Mvh // Johan
#18 Det låter ju jättebra! Kanske skulle jag testa air pods framöver 😊
/Désirée
#19: När du redan använder andra Apple-produkter tror jag du kommer uppskatta hur väl dom "bara fungerar" till skillnad från andra bluetooth-prylar.
T ex, om du både har en iPhone, iPad och kanske en Mac, så kommer hörlurarna automatiskt kunna användas från alla enheterna utan att du behöver göra något. Den enhet som börjar spela när du sätter hörlurarna i öronen blir ljudet du hör.
Mvh // Johan
#20 Jag har ju sedan länge iPhone och iPad och köpte nyligen en Macbook Air, så får sätta upp Air pods på min önskelista 😊 (fyller år snart 😉)
/Désirée
- Redigerat 2026-08-18 22:14 av DesK