AI iFokus

AI

Etikettlärande
Läst 34 ggr
johan
2026-08-25 20:12
4

Detta är kanske min favoritsak med AI

Det finns mycket jag gillar med AI och hur mycket enklare och roligare mitt jobb har blivit.

Men det jag nog uppskattar mest och som jag skulle sakna mest om AI plötsligt försvann är detta:

Det gör det så enkelt att ta reda på saker jag alltid velat kunna, men inte orkat lära mig

Mvh // Johan

johan
2026-08-25 20:17
3

Konkret exempel som ledde fram till detta inlägg..

I 21 år har jag byggt på iFokus. I 21 år har jag behövt hitta klumpiga lösningar på hur jag ska kunna testa alla olika sajter lokalt på min dator när jag utvecklar iFokus. Jag har alltid behövt lägga in text i en speciell fil för varje domän:

127.0.0.1     datorn.ifokus.test
127.0.0.1     film.ifokus.test
127.0.0.1     ai.ifokus.test
127.0.0.1     www.ifokus.test

Detta har upprepats för varje sajt jag velat kunna testa något på.

Idag fick jag nog. Formulerade problemet och vad jag hoppades kunna åstadkomma för Grok, som tänkte någon minut och sedan berättade hur ett mycket bättre och smidigare sätt är.

Sedan hjälpte Grok mig utföra precis det som behövde göras.

21 år tog det att lösa det här problemet. Det hade gått att lösa tidigare, men jag hade inte ork, för jag visste inte hur jag skulle formulera det det så att en traditionell sökmotor förstod vad jag menade.

Motståndet för att lära sig nya saker och att lösa problem har blivit så låg med AI.

Är så tacksam för AI för det.

Mvh // Johan

• Redigerat 2026-08-25 20:17 av johan
DesK
2026-08-26 07:50
1

Waow! Snacka om lång startsträcka, men härligt att du äntligen hittat lösningen med hjälp av AI! 👍😊

/Désirée

• Redigerat 2026-08-26 08:23 av DesK
Maria
2026-08-26 08:11
1

För mig är det rena trollerikonster men att man kan få sådan hjälp är ju fantastiskt.

/Maria

johan
2026-08-26 08:43
2

AI har blivit VÄLDIGT bra på att programmera och använda datorer. Jag borde vara mer orolig för mitt jobb som programmerare. Men det är jag inte riktigt. Delvis för att jag aktivt sett till att bli bra på att anpassa mig till dessa nya sätt att arbeta och vara bland dom bästa på det, istället för att vara en expert i ett utdöende områden.

Mvh // Johan