AI iFokus

AI

Etiketterkreativitetlärandepromptagrok
Läst 56 ggr
johan
2026-07-17 16:20
2

Ett skäl till att alla borde lära sig programmera med AI

Programmering med AI har blivit väldigt bra. Jag använder det massor, trots att jag programmerat i 40 år och gjort det 30 år som yrke. Jag KAN programmera. Och jag kan det bra.

Ändå är AI så kraftfullt hjälpmedel och jag uppmuntrar alla att lära sig använda det för att kunna lösa egna problem.

Låt mig ge ett exempel hur jag löst ett problem på mindre än 20 minuter, som hade tagit minst en dag för mig att göra manuellt med egen programmering.

Jag håller på att ta certificat för att flyga drönare. För att göra det behöver man göra ett prov online med flervalsfrågor.

Jag har hittat en PDF-fil där det finns mängder med exempel-frågor att öva på inför provet. Typ samma sakk som när man pluggade teori för körkort till bilen.

Jag började att be AI:n att läsa PDF-dokumentet och konvertera alla frågor, svar och förklaringar till ett format som är bättre för datorer att läsa (JSON).

Här är första prompten jag använde för att bygga applikationen:

Build a SPA web application that uses the questions in `questions.json` and creates a quiz for that also can keep track of my successrate when answering.

{
  "id": "Q001",
  "question": "Om en fjärrpilot i öppen kategori oavsiktligt flyger över en oinblandad person, vad bör piloten göra?",
  "answers": {
    "A": "Ingenting.",
    "B": "Öka höjden så att det obemannade luftfartyget inte orsakar ljudstörningar.",
    "C": "Minska den tid som det obemannade luftfartyget flyger över personen så mycket som möjligt.",
    "D": "Kontakta den oinblandade personen och be denne lämna området."
  },
  "correct_answer": "C",
  "explanation": "Den grundläggande säkerhetsprincipen är att minimera eventuella risker..."
}

When I start a quiz, I want to be able to select number of questions, but default to 40. Add a feature to include only questions I haven't answered or failed at in earlier runs. Keep track of how often I answer a question correctly or wrongly to improve accurace in my answers between runs.

Show one question and the options and let me answer be pressing an option. Then move to the next.

Randomize chosen questions.

When all questions are answered, give be a report on how I did. Consider 75 % correctness success and lower than that failure.

For questions I answered wrong, show me the question, correct answer and explaination in a easy to glance list.

Add a button to go back to the start screen again.

Use plain javascript or React. Choose what is most reasonble for this simple project. Keep the code clean and easy to read so I can modify it myself. Make it mobile friendly. I will most likely host it on Vercel.

AI jobbade i ca 1,5 minut och hade en första version färdig som jag kunde testa.

Nu ger jag den feedback för att lägga till sånt jag glömde berätta, eller som jag upptäckte behöver vara annorlunda.

Now it automatically progresses a short time after I've answered. This is good for correct answers (but the delay could be 1-2 second longer). For incorrect answers, I would prefer to be able to read the reasoning of the correct answer and manually go to the next question.

Ytterligare 30 sekunder senare så har den fixat min feedback.

Jag lägger till lite till för skojs skull:

Ok, this works as I wanted it to work now! Awesome! Use grok imagine to show a nice picture of flying a drone on the start screen.

Slutligen ber jag AI att driftsätta sajten så jag kan komma åt den från internet och alltid kunna plugga i mobilen så fort jag har en minut över.

PLeade deploy the site to Vercel. Call the project "dronecert" as the domain and "Drönar-körtkort" as friendly name if it is possible to have different names. I would prefer to have it password protected if possible, but not a show stopper if not possible.

Resultatet:

image.png

image.png

I mitt fall använde jag Grok Build för att göra detta, men andra verktyg som fungerat lika bra (utom att skapa bilden) hade varit GitHub Copilot, Claude Code, OpenAI Codex, OpenCode, etc. Alla fungerar på liknande sätt.

Att förstå att man kan göra egna applikationer så här på kort tid, låser upp mycket. Men jag tror de flesta inte förstår att dom skulle kunna "programmera" egna applikationer för att lösa ett unikt problem just för en själv.

Mvh // Johan

Draken
2026-07-18 09:33
0

Ena sonen studerar IT,Nätverk på universitetet och han använder endel AI. Han säger att det är jättebra.

Han försöker lära mig, men han säger att han kommer få grått hår innan det är klart 🙈Jag tycker det är jättesvårt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Maria
2026-07-18 09:34
1

Jag förstår inte ens vad Johan skrivit 😃

/Maria