AI iFokus

AI

Etiketter: airisker
Läst 19 ggr
johan
2

Varför AI-världen bråkar just nu

Varför AI-världen bråkar just nu. Det här är första delen i en kort serie om turbulensen i AI-världen. Jag ska göra mitt bästa att vara objektiv observant, trots att jag personligen är positiv till AI-utvecklingen.

Tre konflikter som går in i varandra .

Den första handlar om open weights: ska kraftfulla modeller kunna laddas ner och köras fritt, eller ska de stanna bakom API:er? Nvidia, Meta, Microsoft och många andra har gått ut hårt för öppenhet. Anthropic och (delvis) OpenAI betonar risker och vill ha mer kontroll och tester.

Den andra handlar om hastighet och undergångsrisk. AI-doomers — Max Tegmark, PauseAI, och nyligen avgångne forskaren Jacob Coxon — menar att labben springer mot system de inte kan styra. Mot dem står den som vill accelerera: bygga fortare, öppna mer, lita på konkurrens och öppen granskning.

Den tredje handlar om datacenter. Lokalt protest mot el, vatten och buller. Samtidigt rapporter om att samma nätverk av lobbygrupper får stora utländska donationer. Båda kan vara sanna samtidigt.

I de tre följande inläggen går jag igenom varje spår mer i detalj — med källor, och utan att välja lag.

Serie:

Mvh // Johan

• Redigerat 2026-09-12 20:11 av johan